X

Dlaczego turbosprężarka bierze olej? 15:57 10.01.2022


Aby turbosprężarka mogła pracować bezawaryjnie, jej elementy muszą być stale smarowane. Dzięki temu mogą poruszać się płynnie i nie grozi im zatarcie. Kierowcy samochodów z turbodoładowaniem czasami dostrzegają jednak znaczące ubytki oleju silnikowego, które mogą być związane nieprawidłowym działaniem turbosprężarki. Dlaczego turbina „bierze” olej? O czym może świadczyć taki symptom?

 

Jaką rolę pełni olej w turbosprężarce?

 

Turbosprężarka musi być smarowana, by mogła pracować poprawnie. Chodzi nie tylko o, by zapewnić odpowiednią ilość oleju, ale także, by był on odpowiedniej jakości. Zbyt niska lepkość może powodować zerwanie filmu olejowego, z kolei nieprawidłowa jakość wlanej substancji może skutkować osadzaniem się nagaru, który zmniejsza przepustowość przewodów olejowych.

 

Niewłaściwe smarowanie turbiny może być też związane ze szkodliwymi nawykami kierowcy, czyli między innymi z wprowadzaniem silnika na wysokie obroty tuż po jego odpaleniu. W takiej sytuacji pompa olejowa nie zdąży rozprowadzić substancji wszędzie tam, gdzie jest ona konieczna do pracy podzespołów. Warto również pamiętać, że szczeliny w układzie smarowania turbosprężarki są bardzo ciasne, co sprawia, że substancja smarna potrzebuje więcej czasu, aby dotrzeć w każdą z nich. 

 

Skutkiem niedostatecznego smarowania turbiny może być uszkodzenie (zatarcie) łożysk wirnika, a nawet pęknięcie wałka. Dlatego właśnie należy dbać o to, by poziom oleju był taki, jak zaleca producent. Co jednak robić w sytuacji, gdy substancji tej ubywa w szybkim tempie?

 

Jak rozpoznać, że turbosprężarka bierze olej?

 

Szukając przyczyny ubywania oleju silnikowego, warto przyjrzeć się budowie samej turbosprężarki, by móc wskazać potencjalne miejsca podatne na „uciekanie” substancji smarnej. W prawidłowo działającym układzie taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ponieważ komora, w której znajduje się olej, jest idealnie szczelna. 

 

Przyczyna problemu może leżeć między innymi w niedostatecznym dopływie powietrza do korpusu wirnika. Taką usterkę można zdiagnozować, jeśli zaolejony jest nie tylko korpus, ale także:

  • - przewody dolotowe silnika, 
  • - intercooler,
  • - kolektor ssący.

 

Czytaj także: Czy turbina może uszkodzić silnik

 

Warto przyjrzeć się także kolorowi spalin. Jeśli pojazd dymi na niebiesko, to najprawdopodobniej przyczyna problemu leży właśnie w niedostatecznej ilości powietrza dopływającego do turbiny.

 

Jeśli olej wydostaje się z obydwu stron urządzenia, czyli na stronę zimną i ciepłą, powodem może być zatkanie cienkiego przewodu odpowiedzialnego za odprowadzanie oleju z obudowy. Podobny efekt może dać nadmiar oleju w silniku, który utrudnia jego odprowadzanie do miski olejowej. 

 

Warto też skontrolować, czy uszczelki mają odpowiedni przekrój. Jeśli ich średnica jest zbyt mała, odpływ substancji smarnej jest utrudniony. Wbrew pozorom źle dobrane uszczelki są częstą przyczyną problemów z „braniem oleju”.

 

Problem mogą stanowić także tak zwane przedmuchy silnika, czyli przedostawanie się pod tłok gazów, które powstają nad nim w wyniku spalania oleju napędowego. Taka sytuacja ma miejsce, gdy pierścienie tłokowe nie działają prawidłowo – występują nieszczelności między nimi a gładzią cylindra. 

 

Przedmuchy sprawiają, że ciśnienie w skrzyni korbowej rośnie, a nawet jego niewielki wzrost może skutecznie blokować odpływ oleju z turbosprężarki. 

 

Czy to awaria turbosprężarki?

 

Spore ubytki oleju często są związane z usterką turbosprężarki, jednak trzeba pamiętać, że nie zawsze to ten element jest za nie odpowiedzialny. Dlatego zawsze, gdy zauważysz wycieki lub poziom oleju znacząco się obniża, a Ty nie znasz przyczyny, warto skorzystać z porady fachowca. 

 

Mechanicy podkreślają również, że wszelkie ingerencje w układ wydechowy, takie jak (wciąż praktykowane) wycięcie katalizatora czy filtra cząstek stałych wpływa na zmianę ciśnienia spalin w tym układzie. Takie działanie niemal zawsze skutkuje wyciekami z turbosprężarki, warto zatem brać pod uwagę, przed skorzystaniem z takiej usługi.

 

Czytaj także: Objawy uszkodzenia turbosprężarki

Этот веб-сайт использует файлы cookie для предоставления услуг на самом высоком уровне. Продолжая использовать сайт, вы соглашаетесь на их использование.