X

Czy turbina może uszkodzić silnik? 15:53 10.01.2022


Choć turbosprężarka stanowi zewnętrzny element, który nie jest częścią składową silnika, jej praca jest bezpośrednio związana z jednostką napędową. To oznacza, że usterki turbiny mogą wpływać na stan silnika, a nawet spowodować jego uszkodzenia. Jakie nieprawidłowości mogą zaszkodzić napędowi i jak je szybko diagnozować?

 

Najczęstsze usterki turbosprężarek

 

Turbosprężarka składa się z dwóch podstawowych elementów – turbiny i sprężarki, czyli części gorącej i zimnej. Oba elementy są osadzone na wspólnym wale. Co bardzo istotne, praca turbo jest bezpośrednio związana z pracą silnika, ponieważ układ doładowania jest napędzany spalinami, które są przez niego generowane. Co za tym idzie, zarówno nieprawidłowości w pracy motoru mogą wpływać negatywnie na turbinę, jak i odwrotnie – awaria turbo może być szkodliwa, a nawet zabójcza dla silnika. 

 

Czytaj także: Objawy uszkodzenia turbosprężarki

 

Takie awarie są zwykle bardzo kosztowne w skutkach, szczególnie jeśli silnik zostanie poważnie uszkodzony. Dlatego też wszelkie nieprawidłowości w pracy turbosprężarki należy jak najszybciej zdiagnozować i poddawać ten element naprawie lub regeneracji. Do objawów, które zdecydowanie powinny zaniepokoić kierowcę, należą:

  • - spadek mocy silnika,
  • - świsty, stuki lub inne nietypowe odgłosy,
  • - czarny lub niebieski dym wydostający się z rury wydechowej,
  • - ubytki oleju silnikowego,
  • - problemy z uruchomieniem silnika.

 

Jeśli zatem zauważysz jeden lub kilka wymienionych symptomów, nie warto zwlekać z wizytą u mechanika. Uszkodzona turbina nie tylko może sama coraz bardziej się psuć, ale może również zaszkodzić silnikowi, czasami nawet całkowicie go unieruchamiając. 

 

Do najczęstszych usterek turbiny należy uszkodzenie łopatek przez dostanie się do układu ciała obcego, zatarcie łożysk, nieszczelności lub niedrożności jednego z przewodów. W jaki sposób takie usterki mogą zaszkodzić silnikowi?

 

Niebezpieczne rozbieganie

 

Rozbieganie silnika zdarza się stosunkowo rzadko, jednak gdy już do niego dojdzie, konsekwencje mogą być naprawdę poważne. Bardzo często układ napędowy w wyniku takiej usterki zostaje bardzo poważnie uszkodzony, zdarza się, że nie jest możliwa jego naprawa. Jak dochodzi do tego niebezpiecznego zdarzenia?

 

Przyczyną rozbiegania silnika jest spalanie oleju silnikowego, który dostaje się do komory spalania. Dzieje się tak w wyniku nieszczelności turbosprężarki. Warto podkreślić, że taka sytuacja może zaistnieć tylko w turbodieslach, czyli silnikach przystosowanych do spalania oleju napędowego. W takich jednostkach zapłon następuje samoczynnie w wyniku sprężania mieszanki paliwowej. Nie jest to tego konieczna iskra, tak jak ma to miejsce w silnikach benzynowych. To oznacza, że olej silnikowy, który dostanie się do cylindrów, zapala się automatycznie, a co gorsza, bardzo trudno przerwać ten proces. 

 

Przyczyną problemu są nieszczelności – olej silnikowy, który smaruje turbinę, dostaje się do silnika wraz ze sprężonym powietrzem, zwiększając jego obroty. One z kolei wprawiają turbinę w coraz szybsze wirowanie, a to sprawia, że silnik pracuje coraz szybciej. 

 

Ten samonapędzający się proces jest niezwykle trudno przerwać, a jedną z najskuteczniejszych metod jest odcięcie dopływu powietrza, czyli zatkanie jego dolotu. W warunkach drogowych, a ponadto w silnym stresie może być to jednak bardzo skomplikowana operacja. Dlatego właśnie dbanie o szczelność przewodów układu smarowania jest tak ważne.

 

Czytaj także: Turbosprężarka w używanym samochodzie

 

Obce ciało w silniku

 

Podstawą prawidłowej pracy turbiny jest odpowiednie smarowanie. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, może dojść do zatarcia turbiny. W takim przypadku konieczna jest regeneracja tego elementu, ale to nie wszystko. Jazda z uszkodzoną turbosprężarką jest niebezpieczna dla silnika. 

 

Taka usterka nie tylko powoduje, że samochód traci moc i jego eksploatacja jest niekomfortowa. W wyniku zatarcia jeden z elementów turbiny może się oderwać, a następnie trafić do silnika. Nawet jeśli część jest niewielka, może spowodować bardzo poważne uszkodzenia jednostki napędowej, włącznie z jego całkowitym zniszczeniem. 

Этот веб-сайт использует файлы cookie для предоставления услуг на самом высоком уровне. Продолжая использовать сайт, вы соглашаетесь на их использование.